Nederlands 5 - mediaknipsel 1 - Meer schrijven, minder invullen in de klas



De kwaliteit van de handboeken en onlineleermiddelen in het Vlaamse onderwijs moet beter. Dat is de duidelijke boodschap van een alliantie van uitgeverijen, wetenschappers en onderwijskoepels.

Ik snap zeker deze stelling. Veel van de handboeken en onlineleermiddelen in het Vlaamse onderwijs zijn verouderd of voldoen niet aan de kwaliteit die mag worden gevraagd voor het onderwijs. Zelf merk ik ook dat de oplossingen van sommige handboeken die ik gebruik soms gewoon niet kloppen. Daarnaast spreken ze in het artikel ook over invulboeken en dat deze eruit moeten. Voorgekauwde begrippen of eenzijdig gesloten oefeningen moeten eruit. In mijn stagelessen merk ik ook dat leerlingen vaak letterlijk overschrijven wat er geprojecteerd wordt.

Wel snap ik niet goed dat schrijven opnieuw een prominentere plaats moet krijgen. Ik snap niet goed wat ze hiermee bedoelen. Ik denk dat het logisch is bij taalvakken dat er meer geschreven zou moeten worden, maar bij een vak als aardrijkskunde kan je de leerlingen toch geen volledige tekst laten schrijven?

Daarnaast ben ik zeker voorstander van het soberder maken van de leerwerkboeken. Leerlingen vullen vaak een 100-tal pagina’s in zo’n werkboek niet in. Dit is gewoon papierverspilling. Ik herinner mij zelf ook nog uit het secundair onderwijs dat er veel te veel pagina’s in zo’n werkboek zijn. Vaak geraakten we maar tot hoofdstuk 4 bijvoorbeeld, terwijl er 6 hoofdstukken waren in het boek.

Er wordt in het artikel ook gesproken over het feit dat de didactiek te veel in de leermiddelen is geslopen. Hier ben ik het niet eens mee. In de meeste werkboeken staan misschien wel wat didactische tips, maar als leerkracht kan je zelf gaan bepalen wat je hiermee doet. Je kan zeker zelf nog een les creatief gaan uitwerken. Leerkrachten die minder creatief zijn, zouden door het verdwijnen van die didactische tips beperkt worden.

Als besluit kan ik stellen dat ik het eens ben met het vernieuwen van de meeste handboeken, maar ik denk dat sommige van de aanpassingen die zijn aangehaald toch niet de beste zijn.

 

Bron:

Maenhout, K. (2022, 10 oktober). Meer schrijven, minder invullen in de klas. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20221010_95400836

 

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog