Mediaknipsel 1: Beloning voor wie veilig naar school fietst of stapt

In Vosselaar is er al jaren een grootse fluocampagne om zichtbaarheid in het verkeer nog eens extra in de verf te zetten. In samenwerking met de jeugdraad en Vosselaar Fietsdorp schenkt de jeugddienst van Vosselaar fluohesjes aan alle jongeren tot en met 16 jaar om onze jeugd te beschermen in het donker.

 Ik vind dit een prachtig initiatief en ben hier ook heel trots op. Telkens ik nu ’s avonds of ’s nachts fiets doe ik mijn fluohesje aan. De vos op de achterkant van het fluohesje is ook echt prachtig en maakt dat je inwoners van Vosselaar direct herkent. Het is spijtig dat nog niet in elke gemeente is nagedacht over zo’n actie. Men hoort vaak genoeg dat fietsers aangereden worden. Zo’n actie maakt het niet allen veiliger, maar zet ook de respectievelijke gemeente in een positief daglicht.

 Daarom ben ik blij om te lezen dat er toch acties ondernomen worden. In Lebbeke namen maar liefst 794 leerlingen van de zes Lebbeekse deel aan de actie ‘Helm op, fluo top’. Ze kwamen in de donkere maanden tussen de herfst- en de krokusvakantie goed zichtbaar en veilig met de fiets of te voet naar school. Alle deelnemers kregen als beloning een fietslampje dat als voor- en achterlicht kan dienen.

 Dit kan ik, en bij uitbreiding iedereen, alleen maar toejuichen. Ook als leerkracht later kunnen we hierin een voorbeeldrol opnemen door dit zelf aan te doen als we met de fiets komen. Leerlingen zijn in het secundair vaak in de fase gekomen dat ze een fluohesje niet ‘stoer’ vinden en dit dus niet aandoen. Het zal heel moeilijk worden om dit als leerkracht te veranderen. Door zelf het goede voorbeeld te tonen, kunnen we hopelijk toch enkele jongeren aanmoedigen om dit zelf te dragen.

 

Bronnen:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210301_93589711

https://www.hln.be/vosselaar/jongeren-tot-16-jaar-krijgen-gratis-fluohesje~a4446bee/

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog