Nederlands 3.1 – mediaknipsel 1 – Daarom passen deze Waalse leerlingen voor Nederlands


"Nederlands is geen mooie taal", "het is te moeilijk" of "het is geen wereldtaal". Dat kregen de reporters van Karrewiet te horen in Wallonië over het Nederlands. In het eerste jaar in Wallonië kiest bijna 2 op de 3 voor Engels, en amper 1 op de 3 voor Nederlands, het laagste cijfer ooit.

Ik stelde mij direct de vraag waarom Walen mochten kiezen. Ik dacht dat ze verplicht Nederlands moesten volgen als vak. Blijkbaar is Nederlands geen verplicht vak in Waalse scholen, in tegenstelling tot in Vlaanderen en Brussel. Dit wist ik totaal niet en vind ik toch enigszins teleurstellend. Nederlands is immers, in tegenstelling tot wat veel van de jongeren zeggen, wel een mooie taal en zeker bruikbaar in België. De jongeren gaan later misschien in Brussel of in Vlaanderen werken en dan kan het Nederlands zeker goed van pas komen. Als deze jongeren eens op reis gaan naar Nederland is het ook wel handig als je het Nederlands al kent.

Daarnaast staat Nederlands op plaats 52 van de meest gesproken talen ter wereld en wordt het toch door zo’n 23,1 miljoen mensen gesproken. Dit is toch geen gering aantal. Zoals ik al zei, kan het Nederlands natuurlijk handig zijn in de omgang met Vlamingen en Nederlanders.

Daarom ben ik nog altijd een enorme voorstander van het Nederlands en vind ik Nederlands nog steeds een mooie taal. Als je nog niet overtuigd bent, moet je maar eens een kijkje nemen op de website van het Woord van het Jaar. Dit is een verkiezing van Van Dale waarbij elk jaar een prijs wordt uitgereikt aan het meest sprekende woord van het jaar. Kijk maar eens wat voor prachtige woorden ertussen staan: samsonseks, moordstrookje, winkelhieren, knuffelcontact,…


Links:

VRT NWS. (2021, 28 september). “Te moeilijk”, “niet mooi” en “geen wereldtaal”: daarom passen deze Waalse leerlingen voor Nederlands op school. Geraadpleegd op 29 september 2021, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/28/nederlands-niet-in-trek/

Van Dale. (z.d.). Woord van het Jaar. Geraadpleegd op 29 september 2021, van https://woordvanhetjaar.vandale.be/nl

Reacties

Populaire posts van deze blog