Nederlands 5 – mediaknipsel 3 - Mag je deze superslimme chatbot je huiswerk laten maken en wat merkt de docent ervan?



Sinds een aantal weken is er een nieuwe chatbot online die gebruikt maakt van AI. Tijdens de lessen STEM hadden wij een lezing over robotica en daar werd de chatbot ook aangehaald. Het is werkelijk onvoorstelbaar welke taken deze website voor jou kan maken. Zo heb ik enkele keren gevraagd om een lesvoorbereiding te maken over een bepaald onderwerp. 5 seconden later staat er een lesvoorbereiding op je scherm zonder dat je er iets voor moet doen.

Is deze site dan heiligmakend? Zou je al je taken via deze chatbot kunnen laten maken? Nee, natuurlijk niet. De lesvoorbereidingen die de chatbot maakt, geven een mooi idee van hoe je de les zou kunnen aanpakken, maar dit is natuurlijk niet helemaal volgens de richtlijnen van Thomas More.

In het artikel wordt de chatbot gebruikt om een taak voor Engels en aardrijkskunde te maken. Het blijkt dat zeker voor Engels de chatbot slaagt. Bij de taak van aardrijkskunde ontbreekt er een bronnenlijst, maar dit zou je ook aan de chatbot kunnen vragen.

De grote vraag is nu natuurlijk: Mag je deze superslimme chatbot je huiswerk laten maken en wat merkt de leerkracht ervan?

Ik denk dat het logisch is dat je deze chatbot niet al je taken mag laten maken op school. Het kan leiden tot academische fraude. Wel kan je de website gebruiken als hulpmiddel. Zo kan je al een eerste brainstorm laten maken door de chatbot of een eerste idee krijgen van je taak. Als je als leerling al je taken laat maken door de chatbot, ga je zelf niet leren schrijven en zelf geen extra kennis vergaren. Daardoor zou de leerling wel eens door de mand kunnen vallen als er een toets wordt afgenomen over de leerstof van de taak. Als leerkracht zou ik het gebruik van de chatbot door leerlingen dus zeker afraden.

In plaats daarvan zou ik aanbevelen om de chatbot te gebruiken als hulpmiddel om vragen te beantwoorden of om hulp te bieden bij het begrijpen van opdrachten, maar niet om de opdrachten volledig te voltooien.

Natuurlijk kon ik het niet laten om deze opdracht ook eens aan de chatbot te stellen. Hieronder vind je het antwoord. Kan jij de zin vinden die ik heb overgenomen van de chatbot?

Volgens het artikel mag je een chatbot gebruiken om je huiswerk te laten maken, maar wat merkt de docent ervan? Het antwoord op deze vraag hangt af van hoe de chatbot wordt gebruikt en hoe goed de docent in staat is om fraude op te sporen.

In het artikel wordt gesproken over een chatbot die studenten kan helpen met het maken van huiswerk door vragen te beantwoorden en opdrachten uit te leggen. De chatbot kan ook opdrachten volledig automatisch opleveren, wat betekent dat de student geen eigen inbreng hoeft te hebben. Dit kan een gemakkelijke manier zijn om snel huiswerk te maken, maar het kan ook leiden tot academische fraude als studenten de chatbot gebruiken om hun huiswerk te laten maken zonder echt te begrijpen wat ze aan het doen zijn.

Als leerkracht is het mijn taak om ervoor te zorgen dat studenten hun eigen werk doen en daadwerkelijk leren van de stof. Als ik merk dat studenten gebruik maken van een chatbot om hun huiswerk te laten maken, kan dit leiden tot een gebrek aan begrip van de stof en kan het ook leiden tot een daling van de prestaties van de student. Daarom zou ik het gebruik van een chatbot om huiswerk te laten maken afraden.

In plaats daarvan zou ik aanbevelen om de chatbot te gebruiken als hulpmiddel om vragen te beantwoorden of om hulp te bieden bij het begrijpen van opdrachten, maar niet om de opdrachten volledig te voltooien. Dit kan helpen om te voorkomen dat studenten afhankelijk worden van de chatbot en daadwerkelijk leren van de stof.

In samenvatting zou ik als leerkracht het gebruik van een chatbot om huiswerk te laten maken afraden, omdat het kan leiden tot academische fraude en een gebrek aan begrip van de stof. In plaats daarvan zou ik aanbevelen om de chatbot te gebruiken als hulpmiddel bij het begrijpen van opdrachten, maar niet om de opdrachten volledig te voltooien.

 

Bron: 
NRC. (2022, 16 december). Mag je deze superslimme chatbot je huiswerk laten maken en wat merkt de docent ervan? Geraadpleegd op 19 december 2022 van https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/16/mag-je-deze-superslimme-chatbot-je-huiswerk-laten-maken-en-wat-merkt-de-docent-ervan-a4151709

Reacties

  1. Dag Sven

    Deze chatbot zorgt voor een interessant debat dat in zekere zin al eerder gevoerd werd, toen er gesproken werd over het gebruiken van vertaalsites zoals Deepl. Toen was ik van mening dat een vertaalsite gebruikt kan worden als extra hulpmiddel, maar niet als verwarring. Als het gaat over de chatbot, denk ik er hetzelfde over: we kunnen het inzetten als hulpmiddel, maar het mag het werk van de leerling niet overnemen.

    Helaas heb ik niet kunnen vinden welke zin je overnam van de chatbot, kan je mij vertellen welke het was?

    Ik heb nog een andere vraag voor jou: welke vraag/instructie gaf je de chatbot om de tekst op te stellen? Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt maar ik ben wel benieuwd!

    Groetjes
    Lien

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog