Artikel uit vaktijdschrift: 10 tips voor onderwijs Nederlands online

Sinds COVID-19 ons land is binnengeslopen, houdt het virus alles in zijn greep. Ook het onderwijs dus. Leerlingen hebben het niet makkelijk met alle online lessen en het weinige contact, maar ook voor leerkrachten is het online gebeuren een hele aanpassing. Dan is het altijd handig voor leerkrachten, maar ook voor toekomstige leerkrachten, dat ze 10 tips voorgeschoteld krijgen om online les te geven.

In het artikel van het tijdschrift FONS krijgen de lezers tips voorgeschoteld om de online lessen interessanter en beter te maken. FONS zocht naar tips in de Facebookgroep ‘Frisse lesideeën Nederlands’ en ze kregen ook het boek ‘Unmute. Activerende didactiek voor de online taalles’ van Masja Mesie en Alie Kammenga toegestuurd. Uit deze twee bronnen haalden ze 10 tips.

Het zijn zeker zeer bruikbare lesideeën. Enerzijds zijn er enkele tips die ik al ken, zoals: ‘Maak ruimte voor uitwisseling’ en ‘Mentimeter’. Anderzijds spreken ze ook over enkele andere sites of ideeën waar ik nog niet van gehoord had, zoals: ‘Classcraft’ en ‘PLOT26’.

Classcraft is een educatief online spel. Het biedt leraars krachtige tools terwijl ze real-life interventies koppelen aan betrokkenheidsgegevens uit bestaande inhoud, platforms en systemen. De leerkracht die de site voorstelde maakte er bijvoorbeeld een queeste over ridderepiek mee.

PLOT26 is een Nederlandse site waar je tal van lessen vindt die de vaardigheden integraal behandelen. De lessen zijn vaak opgebouwd vanuit verhalen, waardoor de lessen Nederlands een echte beleving worden.

Uit het artikel kan ik dus heel wat tips halen die ik later in mijn lessen wel zou kunnen gebruiken. Het is natuurlijk te hopen dat lessen niet altijd online verlopen, maar ik kan de tips zeker ook eens gebruiken voor een taak of als de leerlingen de leerstof zelfstandig moeten verwerken.

Bronnen: 

https://tijdschriftfons.be/recentste-nummer/


Reacties

Populaire posts van deze blog