Nederlands 5 - Jeugdboek 1: Gladiator Straatvechter



“Zodra Marcus naar de hoek van de binnenplaats werd gedreven, wist hij dat hij een fatale fout had gemaakt. Hij voelde de hak van zijn sandaal langs het gebarsten pleisterwerk van de muur schrapen en deed instinctief een halve stap naar voren om iets meer bewegingsruimte voor zichzelf te creëren. Dat had hij op de gladiatorenschool van Porcino geleerd: zorg dat je in een gevecht altijd kunt blijven bewegen, anders leg je het initiatief bij je tegenstander en ben je aan zijn genade overgeleverd.”

Als een boek zo begint, dan heb je bij mij al gescoord. Je merkt direct de spanning die zich opbouwt in een gevecht en je wordt direct het verhaal ingestort. Daarnaast spreken de gladiatoren en in het algemeen de tijd van de Romeinen mij zeer sterk aan.

Het tweede jeugdboek dat ik las heet Straatvechter en is het tweede deel in de Gladiator-serie van Simon Scarrow. Vorig jaar las ik voor het cultuurportfolio al het eerste deel van deze serie en ik was toen heel benieuwd naar het vervolg.

Straatvechter voldeed aan alle verwachtingen die ik had na Vechten voor vrijheid te lezen. De afwisseling tussen politieke spelletjes en levensgevaarlijke gevechten was intrigerend om te lezen. Naast de ongelooflijk bloederige gevechten waren er in het Oude Romeinse Rijk natuurlijk de vetes tussen de invloedrijkste Romeinen. Dit wordt goed beschreven in dit boek en je begrijpt hoe sommige politici samenwerken uit eigenbelang terwijl ze elkaar eigenlijk niet mogen. Ondanks de vele namen die de revue passeren, verlies je ook nooit het overzicht in het verhaal. De belangrijkste personages worden goed gekaderd en er wordt mooi uitgelegd wie de voorstanders en tegenstanders van Caesar zijn.

De gevechten in het verhaal worden tot in het detail beschreven, maar toch bleef ik hier soms op mijn honger zitten. Enkele gevechten zijn al na een aantal regels afgelopen en hierop duurt het regelmatig lang tot de volgende strijd.

Algemeen blijf ik zeer positief over dit boek. Wie houdt van Romeinse verhalen met genoeg spanning kan ik dit boek zeker aanraden.

Reacties

Populaire posts van deze blog