Nederlands 5 – Cultuurevenement 2 – Balsam


In oktober vroegen de ouders van mijn vriendin of ik mee wou gaan naar Balsam in de Warande. Bal-wat? Volgens de site van de Warande is Balsam “een alchemistisch concert waarin muziek versmelt met geuren en smaken. Drie alchemisten voeren chemische experimenten met visuele effecten uit, terwijl de prachtige polyfone klanken van muziekensemble Zefiro Torna weerklinken. De bedwelmende muziek voert je mee langs traditionele gezangen uit Portugal, Griekenland en IJsland, mystieke klanken van Hildegard Von Bingen, 15de-eeuwse polyfone muziek en eigen composities.”

Toch iets speciaals als je het mij vraagt. Eén van mijn werkpunten voor het cultuurportfolio was echter om zeker meer naar abstracte voorstellingen te gaan. Dit was daar het uitgelezen moment voor.

We betraden de zaal en konden gelukkig nog plaats nemen op stoelen. Het was immers vrije zit en er stonden ook banken waar mensen op moesten gaan zitten. Hoewel het vrij krap was op de stoelen, was ik toch blij met een rugleuning. Aan het begin van de voorstelling kregen we ook al een bordje met drie gerechtjes op.

De opstelling van de zaal was merkwaardig te noemen. De banken en stoelen stonden opgesteld in een cirkel. In het midden van die cirkel stond een toren met materialen die gebruikt werden tijdens de voorstelling. Daarrond stonden vier tafels waarop de experimenten uitgevoerd werden.

De voorstelling begon met een plantje dat ze op een aantal seconden lieten groeien door er allemaal chemische ingrediënten aan toe te voegen. Dit werd ook heel mooi weergegeven door beamers die in het midden van de zaal projecteerden wat er bij de experimentjes gebeurde. Met die experimenten maakten ze eigenlijk altijd iets voor te eten.

Enkele van de gerechtjes die we te eten kregen:

  •           Explosieve olijvenas
  •       Sechuan bloemknop
  •       Magische houtsoort uit het Andesgebied
  •       Brood met zout van hennepolie en gerijpte pastinaak

Ik moet eerlijk toegeven dat zeker niet alle gerechtjes even lekker waren.

Alle experimenten werden ondersteund door traditionele muziek met een verscheidenheid aan instrumenten. Ik denk dat ik zeker wel 20 instrumenten gehoord heb. Die muziek was zeker een verrijking aan de voorstelling en ik was vooral verbaasd door de muzikanten die zo veel instrumenten konden spelen. Het meest indrukwekkende was de basklarinettist die heel de cirkel tot wel twee keer toe rondliep en tegelijkertijd een lage toon produceerde zonder ook maar één keer te stoppen.

Als besluit kan ik stellen dat het een speciale voorstelling was, maar zeker voor herhaling vatbaar.

Toegangsticket:



Reacties

Populaire posts van deze blog