Mediaknipsel 3 - Martine Tanghe

Dank dat u bij ons was.

 

Deze woorden zullen de komende jaren niet meer te horen zijn na het Journaal. Martine Tanghe is na een 42-jarige carrière op pensioen gegaan. Dat nieuws sloeg, bij mij toch, in als een bom. Het is een einde van een tijdperk. VS-correspondent Björn Soenens omschreef haar pensioen treffelijk: ‘Je was het beste nieuwsanker dat België ooit gekend heeft. Wat moeten wij nu zonder jou doen? Ik ben opgegroeid met je. Je bent een echt monument!’.

Het beste nieuwsanker dat ik ken, is ze zeker. Jarenlang was ze de vaste prik bij vele gezinnen om 19u. Ze was hét gezicht van het journaal van de openbare omroep.

In haar laatste journaal waren er vele bedankjes van journalisten tijdens de uitzending. Zelfs Bart de Wever had live iets te zeggen tegen haar: ‘Morgen zal het een dag zijn zonder Martine Tanghe die 42 jaar in onze huiskamer is geweest met goede mededelingen en minder goede mededelingen. Haar pensioen is het einde van een tijdperk en Vlaanderen zal haar verschrikkelijk hard missen vanaf morgen.’

Na de uitzending kwamen collega Wim De Vilder en Max de VRT-studio binnengelopen, het kleinkind en het knuffelcontact van Martine. Tanghe kreeg hierop ook nog eens de grote prijs Jan Wauters, de VRT-taalprijs voor uitmuntend en creatief taalgebruik.

Dat Martine Tanghe het Nederlands beheerste als geen ander is zeker duidelijk. Heel haar carrière lang was ze een voorbeeld en een ambassadeur van mooi en helder Nederlands. Ze las jarenlang het Groot Dictee der Nederlandse Taal voor, de spellingwedstrijd tussen Vlaanderen en Nederland. Ook in haar journaals was ze quasi nooit op een foutje te betrappen.

Ik vind Martine Tanghe ook een voorbeeld bij de uitspraak van het Nederlands. Als leerkracht Nederlands is het later belangrijk dat je toch het goede voorbeeld geeft aan je leerlingen. Hoewel ik bij het schrijven al heel weinig fouten maak, is mijn uitspraak van het Nederlands toch nog niet op topniveau. Vele dialectische klanken sluipen nog wel in mijn taalgebruik. Ik denk dat ik Martine Tanghe hier zeker als voorbeeld kan gebruiken.

Ik sluit af met dezelfde woorden die Martine zo typeerden.

Martine, dank dat u bij ons was.

 

Artikel dat ik heb geraadpleegd:

https://www.hln.be/tv/vrt-zet-martine-tanghe-in-de-bloemetjes-na-allerlaatste-nieuwsuitzending-ik-zal-elke-dag-naar-het-journaal-blijven-kijken-met-een-glas-witte-wijn~ad2eda74/

 

Reacties

Populaire posts van deze blog