Mediaknipsel 2 - Binnen 2 jaar moet de Vlaamse canon klaar zijn

Een onafhankelijke commissie krijgt van de Vlaamse regering 2 jaar om de zogenoemde "Vlaamse canon" vast te leggen. Dat is een lijst van de belangrijkste namen en gebeurtenissen uit onze Vlaamse cultuur en geschiedenis.

Over de Vlaamse canon is de laatste tijd veel gesproken geweest. De Vlaamse regering met N-VA, Open VLD en CD&V was vorig jaar nog niet ingezworen of er was al heel wat te doen over de plannen om een "Vlaamse canon" op te stellen. Het doel van de canon is om het identiteitsbesef in Vlaanderen te bevorderen.

De canon moet nu al binnen twee jaar klaar zijn en dit lijkt mij toch zeer positief. Het heeft geen zin om met een plan af te komen en hier dan nog jaren mee te wachten. Onze leerlingen op school en nieuwkomers in inburgeringscursussen zouden die lijst namelijk moeten kennen. Dan lijkt het mij logisch dat deze canon er ook zo snel mogelijk komt.

Ik vind het positief dat deze Vlaamse canon er komt. Volgens mij is het niet meer dan logisch dat leerlingen op school en nieuwkomers de belangrijkste namen en gebeurtenissen uit onze Vlaamse cultuur en geschiedenis kennen. Daarnaast vraag ik mij af of vele volwassenen mensen deze namen en gebeurtenissen wel allemaal kennen. Ik heb ook geen idee of ik wel alles van deze canon ken. Het probleem is dat het nu eenmaal moeilijk is om volwassenen te verplichten om deze canon te kennen. Ik zit dus toch met dubbele gevoelens over deze canon.

Het volledige artikel is te raadplegen via:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/18/binnen-2-jaar-moet-de-vlaamse-canon-klaar-zijn/

 

Reacties

Populaire posts van deze blog