Filmvoorstelling – Bankier van het verzet

Wat is de overeenkomst tussen de Nederlandse vlag en Rost van Tonningen? Ze hangen allebei na de bevrijding.

Bankier van het verzet is een Nederlandse film uit 2018 over de verzetsstrijders en bankiers Walraven van Hall en zijn broer Gijsbert van Hall, die in de Tweede Wereldoorlog de financiering van het verzet verzorgden. De twee broers bedenken een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Dat volstaat niet om het verzet te financieren en dus gaan ze een stapje verder. Walraven van Hall en Gijsbert van Hall plegen de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis. Tientallen miljoenen guldens worden ongemerkt de Nederlandse bank uit gesluisd. Rost van Tonningen was in die tijd de president van De Nederlandse Bank en een echte NSB’er en dit gebeurde allemaal onder zijn eigen ogen.

Door de alternatieve opdracht voor het cultuurportfolio was ik op zoek naar een Nederlandse film die mij ook aansprak. Op Netflix vond ik weinig Nederlandse films, maar deze film sprak me toch heel erg aan om twee redenen. Het gaat over de tweede wereldoorlog en het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik had nog niet over het verhaal gehoord, maar door mijn nieuwsgierigheid wou ik nu wel weten waarover het ging.

De film wist me heel hard te boeien. Mijn hooggespannen verwachtingen zijn dus bijna volledig uitgekomen. Het was een spannende film die mooi het verzet laat zien in Nederland tegen de Duitsers. Het feit dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het alleen maar spannender. Het enige minpuntje is dat de film nogal rap vooruit gaat, waardoor ik soms niet helemaal kon volgen.

Op Internet keek ik ook eens naar de mening van andere mensen over de film en hier lees ik dat de film wemelt van de historische fouten. In de film zitten heel veel schietscènes en martelingen om de film spannend te maken. Dit zou in het echt juist nooit gebeurd zijn. Iemand beschreef het als volgt op een discussieforum: ‘De operatie van de Van Hall broers kenmerkte zich door degelijkheid en een dergelijke goede opzet dat er geen chaotische toestanden met verzetsstrijders en schietpartijen aan te pas kwamen. Het spanningselement om de kijker te vermaken en volk naar de bios te trekken, lijkt belangrijker dan een historisch correct verhaal.’

Het is natuurlijk heel spijtig dat de feiten zo verdraaid worden om het een beetje spannend te maken. Daar slaat de regisseur de bal toch wel volledig mis.

De film is zeker te gebruiken in een les Nederlands. De acteurs spreken perfect algemeen Nederlands en op deze manier leren leerlingen ook hoe het moet. Verder wordt er in de film ook Duits gesproken. In de klas kan de link gelegd worden tussen het Duits en Nederlands en dat de twee talen toch erg hard op elkaar gelijken.

Over mijn eigen culturele ontwikkeling ben ik te weten gekomen dat een oorlogsfilm mij wel kan interesseren. De historische feiten moeten wel grotendeels juist verteld worden. Het is spijtig dat men ervoor kiest om de feiten een draai te geven om zo meer mensen naar de cinema te lokken.

Reacties

  1. Dag Sven

    Leuk dat je voor een oorlogsfilm koos en dat deze je beviel. Zelf heb ik de film ook gezien en ik vond deze geweldig. Mij waren de historische fouten ook niet ontgaan. Dat men heeft gefocust op sensatie is inderdaad heel spijtig.

    Mocht je nog een film over het verzet en de Tweede Wereldoorlog zoeken, dan kan ik je de film Zwartboek van Paul Verhoeven aanraden. Dit verhaal is wel niet waargebeurd, maar is gebaseerd op andere feiten uit de Tweede Wereldoorlog. Hierin wordt ook de rol van het verzet verduidelijkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog