Cultuurevenement - KOERS

In België is koers meer dan sport alleen. De koers zit in onze genen, de koers beroert ons. Wielerhelden van vroeger en nu worden hier gefêteerd en blijvend herinnerd. Met een standbeeld of een boek. In België is koers emotie en cultuur.

Als echte koersliefhebber was het mijn bedoeling om in de nabije toekomst eens het Museum van de Wielersport te bezoeken in Roeselare. Het nadeel is dat Roeselare nogal ver rijden is vanuit de Kempen. Door de pandemie die nu gaande is, leek het mij ook niet het slimste plan om helemaal naar daar te rijden. Blijkbaar heeft Corona niet enkel nadelen, maar ook voordelen. Zo heeft het museum besloten om de tentoonstelling virtueel te maken. Je kan dus vanuit je living het museum bezoeken en dit helemaal gratis.

Ik had hoge verwachtingen van het museum omdat ik er al lang naar uitkeek om het museum te bezoeken. Na wat opzoekwerk kon ik ook kijken welke zalen er te bezoeken zijn. Dit waren twee grote zalen en één kleinere. De ‘zaal der wereldkampioenen’ en de ‘museumzolder Koers is…’ spreken tot de verbeelding van een echte koersliefhebber. Ik wou heel graag te weten komen welke wereldkampioenen er nu allemaal geweest zijn en wat koers nu echt is. Dan was er ook nog een kleinere zaal die ‘allez Jempi’ wordt genoemd. Dit is een verwijzing naar Jean-Pierre Monseré, een Roeselaarse wereldkampioen. Monseré kende ik niet echt, maar ik was natuurlijk wel heel benieuwd.

De virtuele tentoonstelling viel toch wat tegen. Je kreeg een mooi beeld van de zalen en ook de truitjes en fietsen waren mooi te bezichtigen. Het grote nadeel was dat de bordjes met info op niet te lezen waren. Als je naar een museum komt, is het toch wel handig dat je de bordjes kan lezen. Het was mooi om de vele truitjes te zien, maar ik wil hier dan ook wel meer over weten.

De tentoonstelling was toch een tegenvaller, maar dit betekent niet dat ik het museum niet meer wil bezoeken. Doordat ik de bordjes niet kon lezen wil ik nu juist nog liever eens naar Roeselare trekken. Mijn interesse is alleen maar gestegen.

Voor mijn culturele ontwikkeling kan ik nu besluiten dat virtuele museumbezoekjes niet aan mij besteed zijn. Maar, ik leer ook wel dat ik heel weetgierig ben en KOERS dus zeker eens in het echt wil bezoeken.

Reacties

Populaire posts van deze blog