Boek leeslijst 1 - Het verloren Galjoen 

Wat als je opeens wakker wordt en niet meer wie je bent en wat je hebt meegemaakt?

Dat is exact wat er gebeurt in het boek ‘Het verloren Galjoen’ van Johan Vandevelde. 

Het verhaal gaat over Lissanda, een weesmeisje met toverkrachten en over Valdemar, een jongen die zijn geheugen kwijt is. Lissanda zit in een weeshuis en op een dag wordt Valdemar daar ook binnengebracht. Valdemar verbergt een geheim dat de oorlog tussen de fictieve landen, Armorië en Vernalia, zou kunnen beslissen. Maar, de jongen is het geheim vergeten doordat hij zijn geheugen kwijt is. Lissanda en Valdemar weten te ontsnappen uit het weeshuis. De twee tieners gaan een adembenemend avontuur tegemoet en ontmoeten vrijbuiters en piraten, heksen en magiërs, levende doden en fantastische wezens.

‘Het verloren galjoen’ is het eerste deel in een boekenserie, de ‘kronieken van amber en staal’ genoemd. Op dit moment zijn er twee boeken gepubliceerd binnen de serie.

Voor het eerste boek van de leeslijst koos ik dus voor ‘Het verloren galjoen’ van Johan Vandevelde en Martin Muster.

Als je een boek moet kiezen van de leeslijst, kijk je natuurlijk eerst naar de voorkaft en de titel van het boek. Bij dit boek kon de kaft mij direct overtuigen. Het straalt mysterie en spanning uit en dat heb ik nodig in een boek. Na de samenvatting te lezen op de achterkant van het boek was ik helemaal overtuigd omdat het een fantasyverhaal is en zich afspeelt in een fictieve wereld lang geleden. Van de auteur had ik nog geen boek gelezen, terwijl het wel een bekende jeugdauteur is in België. Dit was dus een laatste reden om het boek te lezen.

Ik had hoge verwachtingen van het boek, vooral door de samenvatting te lezen. Het leek een verhaal dat mij volledig aanspreekt. 

Ik vond het een geweldig boek. Met 235 pagina’s was het niet zo’n dik boek en ik heb het dus in één stuk uitgelezen. Het verhaal wist mij heel sterk te boeien. Dit kwam vooral doordat er heel veel snelheid zat in het boek. De actie volgde elkaar op zonder aandacht voor het verhaal te verliezen. Het boek stopte natuurlijk op een hoogtepunt, waardoor je met vragen achterblijft. Er is namelijk al een vervolg uit binnen de boekenserie. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit boek ook eens ga lezen.

Voor mijn culturele ontwikkeling ben ik te weten gekomen dat ik wel een fan ben van Johan Vandevelde als auteur. Ik heb ook al eens gekeken naar andere boeken in zijn oeuvre en het valt mij op dat het vooral fantasy-verhalen zijn. Dit is naast Sciencefiction natuurlijk helemaal mijn genre van boeken.

Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik dit boek heb gekozen. Via het cultuurportfolio ken ik nu toch ook Johan Vandevelde als auteur. Later, als leerkracht, zal ik Vandevelde zeker aanbevelen aan leerlingen die ook fan zijn van het fantasygenre.


Reacties

Populaire posts van deze blog