Boek leeslijst 2 - Tegenwoordig heet iedereen sorry

Als tweede boek van de leeslijst koos ik voor ‘Tegenwoordig heet iedereen sorry’ van de Belgische auteur Bart Moeyaert. Mede door de auteur koos ik voor het boek. Bart Moeyaert is toch een bekende schrijver in België, maar ik had nog geen boek van hem gelezen. ‘Tegenwoordig heet iedereen sorry’ is een bekend boek in België. Ik had er alleszins al eens van gehoord, maar ik had het nog niet gelezen. Waarschijnlijk sprak het verhaal mij niet echt aan. Het cultuurportfolio was de ideale kans om het boek te lezen.

Ik had niet de meest hoge verwachtingen omdat het verhaal mij nog altijd niet echt aansprak. Doordat het boek zo bekend is, wou ik het eens lezen.

Het boek gaat over een meisje, Bianca genaamd, die omschreven wordt als iemand met een handleiding. Dat vindt haar moeder toch. De moeder heeft het verder ook al druk genoeg met de broer van Bianca, Alan, die een hartafwijking heeft. De vader van Bianca heeft haar liever niet elk weekend op bezoek, juist omdat ze zo onhandelbaar is. Op een dag zit de favoriete actrice van Bianca ineens in de woonkamer een kopje thee te drinken. Billie King heet de actrice. Bianca zelf weet niet goed hoe ze zich voelt of hoe ze haar gedachten stil moet krijgen. Het liefst zou ze bij niemand horen. Maar vandaag, met Billie King in de buurt, wordt ze opeens duidelijker dan ooit en geeft ze een nieuwe betekenis aan onhandelbaar.

De verwachtingen die ik voor het lezen had, zijn helemaal doorgetrokken. Eigenlijk zijn ze zelfs in het negatieve doorgetrokken. Ik vond het een ongelooflijk saai boek. Het verhaal speelt zich af op één zomernamiddag en dat is er ook aan te merken. Er gebeurde werkelijk niets in het boek, buiten die ene keer dat haar broer een hartstilstand kreeg. Maar, dat was dan ook weer snel opgelost. Ik denk dat je fan moet zijn van dit genre en dat ben ik overduidelijk niet.

Bianca wordt in het begin van het boek als onhandelbaar beschreven, maar aan het einde van het boek weet je nog steeds niet waarom.

De voornaamste reden waarom ik het boek vond tegenvallen, was het feit dat er niks gebeurde. Daarnaast was er ook de schrijfstijl. Deze viel mij ook heel hard tegen. Bart Moeyaert heeft een heel speciale schrijfstijl. Hij gebruikt korte zinnen en ook in de dialogen wordt er niet veel verteld.

Als besluit kan ik alweer stellen dat er voor mij actie in een verhaal moet zitten. ‘Tegenwoordig heet iedereen sorry’ was voor mij een heel saai boek. Daarnaast is de kans klein dat ik nog een boek van Bart Moeyaert ga lezen. De auteur kon mij echt niet bekoren.

Reacties

Populaire posts van deze blog