Boek 2 uit leeslijst: Ik wil de koning zijn
Ik wil de koning zijn - Judith Vanistendael, Siska Goeminne ...

Als tweede boek van de KJV-lijst koos ik voor het boek ‘Ik wil de koning zijn’ van Judith Vanistendael en Siska Goeminne. Vanistendael verzorgt de illustraties in het boek en Goeminne is de schrijfster van het verhaal.

Het verhaal is gebaseerd op ‘Macbeth’ van Shakespeare. Dat is ook één van de redenen dat ik koos voor het boek. Vorig jaar ben ik met Shakespeare rond mijn oren geslagen in het vak Engels. Na een tijdje had ik meer dan genoeg van Shakespeare. De tekst was veel te ingewikkeld en daardoor niet vlot te lezen. Ik was dus benieuwd of deze bewerking mij wel kon meetrekken in het verhaal.

Ook wou ik nog eens een ander type boek lezen. Dit verhaal gaat samen met paginagrote illustraties en daar was ik heel benieuwd naar.

Mijn verwachtingen waren redelijk hooggespannen. Het verhaal van ‘Macbeth’ uitgelegd voor kinderen, leek mij zeer interessant.


Het verhaal van ‘Macbeth’ bewerken tot een verhaal voor kinderen, moet een enorme uitdaging zijn. Maar, de twee auteurs, zijn er met verve in geslaagd om van dit oude verhaal een beklijvend sprookje te maken. Het verhaal zelf leest als een gedicht, maar vertelt ook de essentie van het verhaal. Het grote pluspunt van het boek zijn de illustraties. Die sluiten perfect aan bij de tekst en vormen samen een mooi geheel. De auteur slaagt er ongelofelijk goed in om je mee te nemen in de sfeer van deze tragedie. De illustraties dragen hier aan bij en versterken de sfeer alleen maar. 

Reacties

Populaire posts van deze blog