Artikel uit een vaktijdschrift: Zo
test leraar Josfien elk schooljaar nieuwe lesideeën uit
Ik vond het artikel in de Klasse van
december 2019, maar het staat ook online.
Het artikel viel mij meteen op
aangezien het een leerkracht Nederlands was die voortdurend zocht naar nieuwe,
aantrekkelijke lessen voor haar vak. Aangezien ik later ook voor de klas sta
met het vak Nederlands, leek het mij interessant om te lezen en misschien zelfs
enkele tips te vergaren.
Het gaat over de leerkracht Josfien
Demey die constant op zoek is naar nieuwe lesvormen die de leerlingen kunnen
blijven boeien. Voor haar werk won ze zelfs de Inspiratie Award op de
SETT-beurs voor innovatief leren. Naast vernieuwende lessen geeft ze natuurlijk
nog altijd klassieke lessen.
Ik vond het artikel zeer interessant
omdat er zeker enkele handige dingen instaan. Vooral de handleiding als
schrijfoefening vind ik een creatieve, toffe maar ook effectieve manier om je
leerlingen te leren kennen.
Ze heeft zelfs een blog aangemaakt
waarop ze haar ervaringen deelt. Ik ben al eens gaan kijken op de site en ik
denk dat dit zeker handig kan zijn later, dus heb ik de site ook opgeslagen.
Persoonlijk denk ik dat je de plicht hebt ten opzichte van je leerlingen om in
je lessen toffe elementen te integreren. Als je alleen maar saaie lessen gaat
geven, gaat de aandacht snel weggaan bij de leerlingen. Dan denk ik dat je een
klas ook niet meer onder controle gaat hebben.
Ze vertelt ook in het artikel dat
haar verbeterwerk soms stof ligt te vangen, terwijl ze bezig is met leerstrategieën
uit te werken. Dit vind ik dan weer negatief. Het is niet de bedoeling dat
verbeterwerk te lang blijft liggen. Dit had ik vroeger in het middelbaar ook
niet graag.
Er komt ook wat weerstand op haar
manier van lesgeven en dat begrijp ik ergens ook wel. Het is niet de bedoeling
dat lessen een speeltuin wordt, waar alleen plezier wordt gemaakt. School is er
vooral om effectief iets bij te leren. Dit kan soms op een toffe wijze
gebeuren, maar het is praktisch onmogelijk om elke les op een creatieve manier
te geven.
Het artikel heeft zeker bijgedragen
tot mijn culturele ontwikkeling. Er staan enkele interessante ideeën in de
tekst en op haar blog die ik later zeker kan gebruiken.
Bron:
Santermans, M. (2020, 9 maart). Zo
test leraar Josfien elk schooljaar nieuwe lesideeën uit. Geraadpleegd van https://www.klasse.be/214995/leraar-josfien-nieuwe-lesideeen-testen/
Dag Sven
BeantwoordenVerwijderenHet is een heel goed idee om haar in de gaten te houden. Zoals je al vermelde in je blogbericht heeft ze creatieve, vernieuwende lesideeën. Ik ken haar niet van haar blog, maar wel van haar artikels in Klasse en tijdschrift 'FONS'. Naast die kanalen post ze op regelmatige basis ook iets in de Facebookgroep 'Pas voor de klas', waar ook regelmatig leuke lesideeën op verschijnen voor beginnende leraren. Nu ik weet dat ze ook een blog heeft, kan ik daar ook wel eens een keer op gaan kijken.
Bedankt voor de tip!
Robin