Toneelvoorstelling – JDX, a public enemy

Ik keek naar een toneelvoorstelling van toneelspelersgroep STAN. Zij speelden het beroemde toneelstuk ‘Vijand van het volk’ van Henrik Ibsen. De toneelgroep gebruikt een andere naam voor het stuk, namelijk ‘JDX, a public enemy’.

Ik moet zeggen dat ik geen fan ben van toneelvoorstellingen en dat is bij deze nog eens bevestigd.

Het stuk is gesitueerd in een kleine stad waar men graag een kuuroord wil ontwikkelen om de burgers van het stadje wat meer welstand te bieden en vooral om meer inkomsten te innen. De burgemeester geeft financiële ruggensteun aan een arts, zijn broer, die over de gezondheid van de inwoners waakt. Die dokter ontdekt echter via labo-onderzoek, dat het water dat uit een geneeskrachtige bron komt, besmet wordt door afvalwater van een bevriende firma. Er moeten dus dringend maatregelen genomen worden, die dan ook niet te overzien grote kosten zullen meebrengen. Stof genoeg om een heftige strijd uit te lokken tussen de gemeente (de burgemeester) en het welzijn van de bewoners (de arts).

De acteurs zijn allemaal zeer overtuigd en spelen hun rollen zeker niet slecht. Het probleem is dan weer dat elke acteur een aantal rollen speelt en dat deze voortdurend afwisselen. Op het ene moment is de acteur nog dat personage en op een ander moment weer een ander personage. Dit wordt vaak wel aangekondigd door de verteller, maar ik had het hier toch soms moeilijk mee.

Een ander element wat mij stoorde was de verteller die altijd aanhaalde hoe de inkleding van de set was. Hij beschrijft de ruimte waarin de personages spelen, maar zo ziet het decor er helemaal niet uit. Daarnaast beschrijft de verteller ook acties die niet gebeuren. Zo zegt hij verschillende keren dat de personages een stoel pakken en gaan zitten, maar dit gebeurt dan niet en de acteurs blijven gewoon recht staan. Dit vond ik soms wat absurd.

Het was wel leuk om Sara De Roo eens in een andere rol te zien. Ik had nog nooit van haar gehoord tot zij ineens in Black-Out de hoofdrol speelde. Het was aangenaam om te zien waar haar roots liggen in het acteerwereldje.

Reacties

Populaire posts van deze blog