Nederlands 3.1 – Jeugdboek 2 – Gladiator

Als kind en tiener heb ik altijd heel veel gelezen. Het begon voornamelijk met strips van Jommeke en daarna ging het door naar echte boeken. In die tijd las ik heel veel fictie. Zo las ik heel graag historische boeken zoals De Grijze Jager. Toen we een jeugdboek mochten kiezen, ging ik dus op zoek naar een historisch boek. Ik stootte op het boek Gladiator – Vechten voor vrijheid van de Britse auteur Simon Scarrow. Het verhaal speelt zich af in de Romeinse tijd en dit onderwerp vond ik altijd heel interessant in de lessen geschiedenis in het secundair onderwijs. Daarnaast had het boek ook een spannend verhaal als ik de achterkant eens gelezen had. De titel deed me ook denken aan de gelijknamige film met Russel Crowe in de hoofdrol. Dit vind ik een geweldige film en deze kijk ik bijna elk jaar opnieuw. Als het boek even goed zou zijn, dan zou ik heel tevreden zijn. 

Het boek gaat over Marcus Cornelius Primus. Marcus’ vader wordt in het begin van het boek vermoord en zijn moeder wordt ontvoerd en als slavin verkocht. Zelf komt hij terecht in een gladiatorenschool. Zijn dagen worden beheerst door wrede regels, een ijzeren discipline en afmattende trainingen. Toch kan hij het verleden niet zomaar vergeten. Hij is woedend op Decimus, de man die verantwoordelijk is voor de moord op zijn vader en de ontvoering van zijn moeder. Daarom is hij dan ook vastbesloten om zijn moeder te bevrijden en zich te wreken op Decimus. Maar, hoe geraakt hij weg uit de gladiatorenschool?

Het was een geweldig boek. Ik vond het fascinerend om te lezen over het Oude Romeinse Rijk, hoewel dit natuurlijk een fictioneel boek is. Er worden echter wel bestaande namen gebruikt van historische figuren, plaatsnamen en voorwerpen. Zo spreekt men in het boek over Julius Caesar, Spartacus, Crassus, Pompeius, Lefkas, Nidri en sestertiën. Het maakt het verhaal interessant dat er dus een combinatie is van fictie en bestaande historische figuren, plaatsnamen en voorwerpen. Zo merk je in het midden van het boek niet meer wat nu echt is en wat niet. Veel gebeurtenissen zoals de slavenoorlog onder leiding van Spartacus hebben zich echt afgespeeld, maar andere feiten zijn dan weer onjuist. Zo spreekt men over Portia, een nichtje van Julius Caesar, die Marcus moet beschermen. Echter heeft Julius Caesar geen nichtje gehad dat Portia heet. Ik vind het leuk om op een speelse manier toch wat bij te leren over het Romeinse Rijk.

Daarnaast is het ook een heel spannend boek. De spanning wordt goed opgebouwd met de flashback in het begin. Hierdoor wil je weten waarom dit verhaal zo belangrijk is. Dit ga ik natuurlijk niet verklappen. Daarvoor moet je zelf het boek lezen. Wat wel duidelijk is, is dat ik ga proberen om de twee volgende delen van de boekenserie nog te lezen. En Russel Crowe mag deze boeken toch ook eens lezen 😀!  

 

Reacties

Populaire posts van deze blog