Nederlands 3.1 – Jeugdboek 1 – Het meisje en de soldaat


Voor het cultuurportfolio moesten we natuurlijk ook een boek lezen van de leeslijst. Na enkele tips van mijn medestudenten, koos ik voor het boek ‘Het meisje en de soldaat’ van Aline Sax. Ief raadde dit boek aan en ik wou wel eens weten of het echt een goed boek was.

Ik had gezien dat ze dit boek in de bib van Vosselaar hadden, dus bracht ik daar een bezoekje. Het opvallende was dat dit boek op de leeslijst in de leeftijdscategorie 14 tot 16 jaar staat, terwijl het boek in de bib in de leeftijdscategorie 9 tot 11 jaar staat. Dit is toch een enorm verschil en daarom wou ik het boek zeker lezen en eens kijken in welke leeftijdscategorie het boek het best past.

Het boek vertelt een verhaal van een blind meisje dat elke dag op een bankje gaat zitten tegenover haar huis. Op een dag merkt ze dat ze niet alleen op het bankje zit. Er zit nog een Afrikaanse soldaat op het bankje. Ze beginnen te praten en elke dag komt de soldaat terug om even te praten met het meisje. Nadat hij even naar het front is gestuurd, komt hij echter niet terug naar het bankje. Het meisje gaat op zoek naar de man. Zal ze hem vinden?

Wat direct opvalt bij het lezen van het boek is dat er twee vertelperspectieven gebruikt worden. Op de witte pagina’s is het meisje aan het woord in de ik-vorm. Op de zwarte pagina’s is de soldaat aan het woord, ook in de ik-vorm. Dit geeft toch een mooie toevoeging aan het boek. Zo lees je bijvoorbeeld de gedachten van beide hoofdpersonages over dezelfde scène of lees je wat ze over elkaar denken.

Verspreid over het boek zijn er ook enkele tekeningen te vinden. Deze geven voor mij niet direct een meerwaarde aan het boek. Als ik aan het lezen ben, kijk ik eigenlijk niet naar tekeningen. Ik snap natuurlijk dat dit voor kleinere kinderen wel een mooie toegevoegde waarde heeft. Daarom denk ik dat de leeftijdscategorie die de bibliotheek op het boek heeft geplakt, de juiste leeftijdscategorie is. Er wordt geen moeilijk taalgebruik in het boek gebruikt en de verhalen over de oorlog zijn niet gruwelijk beschreven.

Het is wel een heel mooi boek. De boodschap die wordt verteld, is echt prachtig en is vandaag zeker van toepassing met de toenemende polarisatie. Daarom wil ik het boek dan ook zeker aanbevelen voor kinderen van 9 tot 14 jaar.

Reacties

  1. Dag Sven,

    Leuk dat je dit boek ook gelezen hebt! In tegenstelling tot jouw mening over de schilderijen in het boek, vind ik het wél een meerwaarde voor de lezer. In het boek hangt een mysterieuze en donkere sfeer, wat typerend is voor oorlog en geweld. Ik vind dat de schilderijen de sfeer van het verhaal extra kracht bijzetten, omdat ze ook donker en angstig overkomen. Het zorgde er voor mij dan ook voor dat ik nog meer in het verhaal gezogen werd.

    Tot slot ben ik het met je eens dat er geen moeilijke taal gebruikt wordt in het boek. Daarom staat de leeftijdscategorie van het boek inderdaad ter discussie. Net als jij zou ik het boek ook eerder aanraden voor kinderen van 9 tot 14 jaar.

    Leuke reflectie!

    Groetjes

    Frédéric Troonbeeckx

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog