Nederlands 3.1 - Artikel uit een vaktijdschrift - Voorlezen in het secundair onderwijs, het kan én het moet!

“Het gebeurt niet zo vaak, voorlezen in het secundair onderwijs. Nochtans houden onze pubers er echt wel van om voorgelezen te worden. Hoe ik dat weet? Ik vraag het hun elk jaar! Ondertussen lees ik al ruim 20 jaar voor in mijn klas.”

Hilde Bouwen geeft al bijna 25 jaar les Nederlands en ruim 20 jaar leest ze dus voor. Haar leerlingen vinden het blijkbaar helemaal geweldig. Ik vond het interessant om dit artikel eens te lezen aangezien voorlezen vaak niet geassocieerd wordt met het secundair onderwijs. Hoe doet ze dit? Kan je je lestijd niet nuttiger besteden dan aan voorlezen? En wat vinden haar leerlingen dan zo geweldig?

Bouwen leest elk jaar een volledig spannend boek. Daar neemt ze het hele schooljaar de tijd voor. Ze raadt aan om elke week voor te lezen, bijvoorbeeld telkens het laatste lesuur Nederlands in de week. Aan motivatie is er normaal geen gebrek. De leerlingen denken dat er even geen les is, dus motivatie gegarandeerd. Haar leerlingen mogen tijdens het lezen kleuren zodat ook de luidste leerlingen stil zijn. Hoewel de leerlingen denken dat er even geen les is, werken ze stiekem erg hard. Je maakt hen vertrouwd met langere en moeilijkere zinsconstructies, hun woordenschat wordt uitgebreid en je oefent hun sociaal-relationele competenties. Bouwen stelt ook enkele vragen bij de tekst zodat er ook over de inhoud, vorm, de taal, oorzaak, gevolg en aanleiding wordt gepraat. Bovenal bezorg je je leerlingen leesplezier.

Ik vind het zeker een mooi initiatief. Voorlezen wordt immers niet meer gedaan eens de leerlingen het lager onderwijs verlaten hebben. Toch kan je hier heel veel dingen van leren zoals Hilde Bouwen aanhaalt. Er kan ook een debat ontstaan waarbij de leerlingen oefenen op het verwoorden van hun mening. Als extraatje kan je ook de auteur van het boek uitnodigen op de school. De leerlingen hebben elke week een momentje waar ze naar kunnen uitkijken en het is niet dat een kwartiertje voorlezen zoveel verschil maakt als je een vak van vijf uur in de week hebt. Ze deed dit experiment ook al in 3, 4 en 5 TSO. Ik vind het toch zot dat dit hier zou werken. De leerlingen zouden wel willen dat je gaat voorlezen, maar of ze ook echt gaan luisteren? Dat is een andere vraag.

Desondanks vind ik het een zeer mooi initiatief en wil ik dit later zeker eens in mijn eigen klassen proberen. Dan kan ik nog altijd zien of dit werkt of niet. Ik vind voorlezen zelf ook heel tof, dus dan kan ik dit ook met veel enthousiasme doen.

Bronnen:

FONS, & Bouwen, H. (2021, 22 november). Recentste nummer: Fons 15. Geraadpleegd op 9 december 2021, van https://tijdschriftfons.be/recentste-nummer/


Reacties

  1. Hoi Sven

    Net als jij las ik ook dit artikel in het vakblad Fons en gebruikte ik het in mijn blog. Ik vind het zelf ook een mooi idee om mee te nemen naar de klaspraktijk. Ik denk dat het voor de leerlingen ook een leuke ervaring is, omdat ze in het secundair onderwijs niet gewend zijn om nog voorgelezen te worden. Of de leerlingen ook daadwerkelijk gaan luisteren, valt af te wachten. Ik denk dat we dat zelf zullen moeten ervaren als we echt voor de klas staan. Tot die tijd zal ik dit initiatief in mijn achterhoofd houden voor de toekomst!

    Groetjes
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog