Nederlands 3.1 - cultuurevenement - Dune

 

Op donderdag 23/09 ging ik samen met een goede vriend van mij naar de film Dune kijken. Ik had heel hoge verwachtingen vooraf omdat de trailer en de sterrencast veel goeds voorspelden. Dennis Villeneuve als regisseur was ook een aanduiding dat de film een waar spektakel ging worden. Verder keek ik vooral uit naar Timotheé Chalamet. Dit is de hoofdacteur en toch een echt acteertalent. Ik ben ook wel fan van hem sinds ik de film Beautiful Boy heb gezien met hem in de hoofdrol en de Belg Felix van Groeningen als regisseur. Hier vertolkte hij de rol van de drugsverslaafde Nic Sheff op een sublieme wijze. Ik was er dus van overtuigd dat hij de rol van Paul Atreides in Dune op een even mooie wijze kon invullen.

Daarnaast had ik ook het boek gelezen van de schrijver Frank Herbert. Dune is immers een verfilming van het wereldberoemde boek uit 1965. Het wordt vaak aanzien als de beste sciencefictionroman ooit geschreven. Voor mij was het boek nochtans een tegenvaller. Het was moeilijk om mij in het verhaal in te leven en het gebrek aan actie was toch teleurstellend. Wel heb ik toen het originele boek uit 1965 gelezen. Ondertussen is er een nieuwe versie van het boek gemaakt die wat meer actueel is qua taalgebruik. Ik wil dit boek dan ook zeker een kans geven. Daarom ga ik proberen om dit boek dit semester nog te lezen en hier nog een verslag over te schrijven. Ondanks dat het boek mij wat tegenviel, was ik heel benieuwd hoe Villeneuve de wereld van Frank Herbert zou vertalen op het grote doek.

Het boek gaat over Paul Atreides die de erfgenaam is van het Huis Atreides. Hij staat op het punt om met zijn familie de planeet Caladan te verlaten voor Arrakis, een woestijnplaneet die ook bekend staat als Duin. De nieuwe planeet is rijk aan melange, dat meestal ‘the spice’ genoemd wordt. De unieke drug met levensverlengende, geestverruimende en soms dodelijke krachten wordt beschouwd als het meest waardevolle goed in het hele universum. Kort na aankomst op de planeet wordt de vader van Paul Atreides vermoord en wordt Paul gedwongen om de planeet voor zijn geslacht te heroveren.

Wat was het een overweldigend spektakel. Ik heb van de eerste tot de laatste minuut genoten en mijn verwachtingen werden volledig vervuld. De wereld die Dennis Villeneuve maakte, was precies hoe ik het mij voorstelde. De planeten die gemaakt werden, waren van een verbluffende schoonheid.  Daarnaast was Timotheé Chalamet een uitstekende acteur voor de hoofdrol. De jeugdigheid van Chalamet past goed bij het personage van de jonge Paul Atreides en de evolutie die hij doormaakt van onschuldige jongeman tot leider van de familie Atreides is indrukwekkend. De soundtrack van Hans Zimmer past natuurlijk geweldig bij de idyllische beelden van de zandplaneet Arrakis. Zeker in de cinema passen deze bombastische geluiden perfect bij het beeld. Een ander pluspunt was ook dat het boek in twee gesplitst is. Er komen dus twee films over Duin. Hierdoor kwamen bijna alle gebeurtenissen uit het boek ook in de film voor. Dit is vaak toch een minpunt bij verfilmingen van boeken waarbij ontelbare scènes weggelaten worden.

Als ik één minpunt moet aanhalen, dan is het dat het vaak lang duurde voor er wat actie was. Dit wist ik wel aangezien ik het boek al had gelezen. Toch is dit wel een puntje van kritiek dat mijn vriend ook aanhaalde. Wel werd de film zo goed opgebouwd en werd alles mooi uitgelegd. Ik weet ook dat er in de tweede film normaal gezien meer actie moet zijn omdat ik het boek al heb gelezen.

Over mijn eigen culturele ontwikkeling ben ik te weten gekomen dat ik nog altijd een heel grote fan ben van sciencefiction, zowel bij boeken als bij films. Daarnaast is de muziek van Hans Zimmer alleen al een reden om een film te gaan bekijken.

Als besluit zou ik deze film dus zeker aanraden aan iedereen. De prachtige beelden gefilmd door Dennis Villeneuve, de acteerprestaties van Timothée Chalamet en de bombastische muziek van Hans Zimmer maken van deze film een echte parel.

Filmticket:



Reacties

  1. Ik heb de film (en het boek) al vaker voorbij zien komen maar was nooit aangesproken. Dit blogbericht heeft mij zeker op andere gedachten gebracht. Voor de film, omdat het blijkbaar een zeer goede film moet zijn. Maar ook voor het boek. Dit lijkt me inderdaad ook wel zo'n film dat je het beste in de bioscoop kan zien. -Anoeska

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog