Nederlands 3.1 - boek naar keuze – Mannen die vrouwen haten



‘Mensen hebben altijd geheimen. Het is alleen de vraag hoe je daarachter komt.’

Heel dit boek gaat over geheimen en dan vooral de geheimen binnen de familie Vanger. De zestienjarige Harriët Vanger is veertig jaar geleden op spoorloze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is ondertussen verjaard. Toch wil Henrik Vanger, de grootvader van Harriët, dit mysterie oplossen. Hij schakelt hiervoor de charmante en kritische journalist Mikael Blomkvist in. Aanvankelijk lijkt het onderzoek nergens op uit te lopen. Door de hulp van de mysterieuze Lisbeth Salander komt er toch schot in de zaak en leidt dit rechtstreeks naar een zeer duister en bloedig familiegeheim.

‘Mannen die vrouwen haten’ is het eerste boek van de zeer succesvolle Milennium-trilogie van de Zweedse schrijver Stieg Larsson.

Dit boek werd mij aangeraden door een zeer goede vriend van mij die heel de trilogie had gelezen en ik heb geen seconde spijt dat ik het boek heb gelezen. Ik had vrij hoge verwachtingen van het boek door de lovende commentaren van mijn vriend. Daarnaast sprak ook de samenvatting op de achterkant van het boek mij zeker aan.

Het boek zelf kwam wat traag op gang. Dit was enigszins vervelend, maar hierdoor werd eerst heel de setting geschetst. Heel de geschiedenis van de familie Vanger werd uit de doeken gedaan en alle personages werden tot in detail besproken. Dit heeft ertoe bijgedragen dat ik mij in het vervolg van het boek beter kon inleven in de personages.

Eenmaal Mikael en Lisbeth dichter en dichter bij de oplossing van het mysterie kwamen, werd het boek een echte pageturner. Voor ik het wist, was het boek dus ook gelezen. Op het einde van het boek heb ik toch ook nog een puntje van kritiek omdat het boek niet op zijn hoogtepunt gedaan was. Er waren nog een 50-tal pagina’s na de ontknoping die voor mij niet moesten.

Algemeen gezien kan ik dus wel zeggen dat dit boek een echte aanrader is. Als je nu zelf wilt weten wat het familiegeheim is, zal je het boek zelf moeten lezen. Ik ben er zeker van dat dit geen teleurstelling wordt.

Reacties

Populaire posts van deze blog