Nederlands 3.1 - cultuurevenement - Wouter Deprez

 


Ik denk dat het de eerste keer ooit was dat ik live ging kijken naar een voorstelling van een cabaretier. Wouter Deprez had hiervoor de eer gekregen in de Warande te Turnhout. Zijn nieuwe voorstelling Speech wordt omschreven als een ode aan de taal. Ideaal, dacht ik, met betrekking tot het cultuurportfolio.

Meer dan twee uur lang zal hij vertellen over zijn leven, zijn camper, het methodeonderwijs, een heftig opflakkerende taalobsessie,… Een hele avond lang leidt Wouter Deprez ons door zijn leven waarbij humor en de taal centraal staan. De humor is om van te genieten. Meerdere malen stonden de tranen in mijn ogen van het lachen. Zijn humor kan zich omschrijven als een eindeloos geratel met heel veel overdrijving in zijn verhalen.

Deprez presenteert op een kale scène. Naast een projectiedoek dat als een wolk boven het podium hangt, is het podium leeg. Hij gebruikt ook weinig attributen, enkel de overheadprojector die hij in het midden van de voorstelling het podium oprolt. Daarbij moest ik toch even denken aan de lessen fysica in het middelbaar en onze oude leerkracht die hier nog gebruik van maakt. Met de overheadprojector barst de beste scène van zijn voorstelling los. Op het projectiedoek projecteert hij de ‘middentaal’ die hij verzonnen heeft samen met zijn vrouw om zaken te bespreken die niet bestemd zijn voor kinderen. Hilarische neologismen als ‘micri’ (midlifecrisis) en ‘naastneuken’ (overspel) vliegen je om de oren.

Desondanks had ik toch het idee dat Deprez soms wat te veel wil vertellen. De show duurt toch vrij lang. Met een pauze zou dit toch makkelijker te verteren zijn.

Samen met mijn ouders zaten we helemaal vanachter in de zaal op het balkon. Dat is een beetje het nadeel van te laat tickets bestellen. Desondanks was alles zeer luid en duidelijk verstaanbaar. Het was wel spijtig dat we de mimiek van Deprez niet zo goed konden zien. Mijn schoonmoeder was ook naar deze voorstelling komen kijken, maar zat wat meer vooraan. Zij zei dat dit toch wel echt een meerwaarde had aan de voorstelling.

Speech is een samenraapsel van anekdotes en passages uit het leven van Wouter Deprez, met veel overdrijving. Het is een magnifieke show, maar het mist toch een rode draad. Een rode draad die de delen van de camper tot het methodeonderwijs aaneenrijgt. Desondanks ga ik zeker een kijkje nemen als Deprez nog eens een voorstelling zou geven.

Ticket:



Reacties

Populaire posts van deze blog