Boek uit leeslijst 2 – 67 seconden

 


Wat zou je doen als je broer vermoord is?

Will weet het wel. Zijn broer Shawn is vermoord en dat betekent wraak. In zijn wereld zijn er drie regels: niet snitchen, niet huilen en wraak. Will weet direct wie het gedaan heeft, dus gaat hij met het pistool van zijn broer op zoek naar de dader. Daarvoor moet hij eerst 67 seconden in de lift staan, zeven verdiepingen naar beneden. Verandert hij nog van gedachten tijdens deze luttele seconden? Dat is de vraag.

De auteur, Jason Reynolds, is zelf een dichter en dat merk je duidelijk in het boek. Het was op een speciale manier geschreven, bijna in dichtvorm. Daardoor stonden er heel weinig woorden op een pagina. Het boek was 300 pagina’s lang, maar ik had ’67 seconden’ toch uitgelezen op 1,5 uur.

Ik was wel niet zo’n fan van hoe het boek geschreven is. Door die speciale manier van schrijven kon ik mij moeilijk inleven in het boek en meeleven met het hoofdpersonage. Ik werd niet echt meegezogen in het verhaal. Dit is wel spijtig omdat de auteur probeert jongeren terug aan het lezen te krijgen.

Reynolds speelt met taal, door middel van anagrammen en zijn creatieve spel met taal is ook in de vertaling goed bewaard gebleven. Ondanks dat ik mij moeilijk kon inleven in het verhaal, moet ik de schrijver toch ook felicitaties geven voor zijn gedurfde schrijfstijl. Hij speelt met woorden en dit is wel mooi om te lezen.

Het boek is mooi opgebouwd. Terwijl de lift naar beneden gaat, stapt er op elke verdieping iemand in die belangrijk is geweest in het leven van Will. Hierdoor kom je meer te weten over het leven van Will. Met dit gegeven had ik het ook wel wat moeilijk doordat het spoken zijn die telkens de lift instappen. Zo stapt zijn net overleden broer in en ook zijn vader die hij nauwelijks gekend heeft. Het leek mij dat dit een verhaal ging worden zonder magische krachten en spoken, maar dit was dus toch niet het geval.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik dit boek niet opnieuw zou lezen. Ik ben namelijk niet echt fan van de schrijfstijl. Daarnaast wil dit niet zeggen dat ik een ander boek van de auteur geen kans zou geven. Jason Reynolds schrijft spannende verhalen en dit is helemaal mijn ding. Ik zou dus wel eens een ander boek van hem willen lezen, maar dan wel met een gewone schrijfstijl.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog